כיצד לעבוד נכון עם משורי שרשרת?

עונת החורף היא עונתם של מסורי השרשרת וזאת משום תפקידם העיקרי שהוא ניסור עצים גדולים המשמשים להסקה בעונה זו. למרות שאנו כבר לקראת סיומו של החורף, חשוב בכל זאת להדגיש כמה כללי בטיחות הכרחיים לעבודה עם כלי עוצמתי כמו מסור שרשרת גם אם אתם כבר מנוסים בתחום ומסוגלים לנסר יער שלם. הקדישו שתי דקות ותחסכו לעצמכם פגיעות מיותרות שעשויות להתרחש כתוצאה מחוסר זהירות ועודף יהירות.

בחירת המסור לעבודה

כאשר בוחרים מסור שרשרת, חשוב להקפיד לרכוש מסור איכותי ומוכר שגם יהיה קל לתפעול לכל אורך הדרך וגם שיתאים בדיוק לאופי העבודה הנדרשת. לכן, חשוב מאוד לקבל ייעוץ בטרם הקנייה ובמעמדה על מנת להתאים את המסור הנכון לעבודה. אם תבחרו מסור שאינו מתאים לעבודה הרצויה או שאינו יציב דיו לעבודה בידיים שלכם, אתם עלולים להיפגע. חשוב לציין כי משורי שרשרת המופעלים על ידי הנעה חשמלית מתאימים יותר לעבודות קטנות בגינות קטנות וענפים קטנים עד ממוצעי ואילו משורי שרשרת בעלי הנעת בנזין מתאימים יותר לעבודה מסיבית על גזעים עבים יותר.

מעבר לכך, כאשר בוחרים משור שרשרת המונע על ידי בנזין, יש לבחור עמו גם דלק ושמן איכותיים שיתאימו לתערובת המניעה את מנועו ולדעת בדיוק את יחסי החומרים בטרם הזנתם למנוע המסור.

בטיחות בעבודה עם משורי שרשרת

משורי שרשרת לרוב מגיעים עם שלושה מנגנוני בטיחות שהם ההדק – עליו יש ללחוץ להתחלת פעולת הניסור, המשבת – הדואג שהמסור לא יופעל שלא לצורך ומעצור הבטיחות – הדואג להפסקת הפעולה במקרה של זינוק המסור מן היד. שלושת אלה מאבטחים את העבודה עם המסור אך יחד עם זאת חייבים בעזרים נוספים לצורך עבודה עם כלי עבודה מועדים לפורענות מעין אלה:

1. אמצעי בטיחות אישיים כגון: כפפות עבודה עבות ומקצועיות, לבוש בגדי עבודה מתאימים, נעליים יציבות ואטומות, קסדה ומשקפי מגן (או מיסוך פלסטיק מלא לפנים כמו בעבודות רתכות).
2. תחזוקה שוטפת של המסור – כלי גינון מוטוריים לרבות מסורי שרשרת מטבעם נוטים לצבור לכלוך ואבק וככל שהעבודה עמם יותר מסיבית ותכופה, כך הצטברות כל אלה מהירה ודורשת התייחסות וניקוי לפני כל הפעלה. יחד עם זאת מומלץ לצרוך דלק ושמנים טריים ככל הניתן, לא לשמור אותם במיכלים מעל לחודש וחצי ולהקפיד לרוקן ולנקות את המיכלים בכדי למנוע הצטברות חומרים שהתיישנו ולו בכמות הכי קטנה.
3. עמידה בזווית נכונה ביחס לנקודת הניסור – מומלץ לעמוד לצד המסור כאשר מבצעים את פעולת הניסור ולא מאחוריו משום שגם אם קיין מנגנון בטיחות להשבתת המסור בעת זינוקו מהיד לא מומלץ להסתמך על כך ולעמוד בנקודה בטוחה ויציבה בעת העבודה.
4. בעת מעבר מנקודת ניסור אחת לשנייה מומלץ לכבות את המסור ולא להעביר אותו מנקודה לנקודה כאשר הוא פועל. אין לדעת אם ומתי עלול המסור ליפול מהיד כאשר הלהב עדיין מסתובב.
5. כאשר מסיימים לעבוד עם המסור ומעוניינים לאפסן אותו עד לעבודה הבאה – חובה לכסות את הלהב משום שגם אם אינו פועל הוא חד מאוד ועלול לפצוע גם אם בטעות נוגעים בו לשבריר שנייה.

דילוג לתוכן